Тема: Виховна година «Вихований хлопчик, чемна дівчинка?Які вони?»
Мета: ознайомити дітей із поняттями «вихованість», «чемність». Разом з учнями дослідити формування істинності твердження, вчити обґрунтовувати свою думку. Викликати необхідність усвідомлення змісту поняття, важливість його розуміння і використання набутих знань у повсякденних ситуаціях. Сприяти вихованню ввічливості через усвідомлення необхідності докласти власні зусилля до становлення свого характеру. Вчити дітей ввічливо спілкуватись з ровесниками та дорослими. Показати перевагу доброти, чуйності над байдужістю. Розширити і закріпити вміння вживати слова ввічливості. Формувати манери культурної поведінки, навички і звички «хорошого тону». Виховування в учнів ввічливість, вихованість, чемність, доброзичливість. Навчити дітей правильно поводити себе в різних життєвих ситуаціях: розширити, поглибити, систематизувати знання про моральні норми і правила, культурної поведінки в школі, вдома, на вулиці, в гостях. Розвивати вміння міркувати, доводити, пояснювати, адекватно оцінювати вчинки. Виховувати бажання використовувати в своїй мові ввічливі слова; виховувати доброту, повагу до інших.
Обладнання: конверти із розрізаними прислів’ями, словник, станції, мікрофон, аркуші паперу для тесту, сюжетні малюнки,  телевізор.
Хід заняття:
І.Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань. Вправа «Мікрофон»
-                     Над якою темою ми працювали минулого разу?
-                     Що таке ввічливість? (вміння спілкуватися, навіть мистецтво людського спілкування, вміння люб'язно ставитися до людей, які нас оточують).
-                     Яка це толерантна особистість? А яка інтолерантна?
-                     Яка наша тематика на цьому тижні?
ІІІ. Повідомлення теми. Слово вихователя
Сьогодні у нас виховний захід на тему «Вихований хлопчик, чемна дівчинка?Які вони?»
-                     Починаючи розмову про вихованість і чемність, нам перш за все треба з'ясувати, що означають ці поняття. Вихованість і чемність – це насамперед вміння спілкуватися, навіть мистецтво людського спілкування, вміння люб'язно ставитися до людей, які нас оточують. Я думаю, ви погодитеся зі мною, що не лише дітям, а дорослим хочеться, щоб до них уважно ставилися їх друзі та рідні, завжди любили та поважали. Але весь секрет полягає в тому, що тільки до ввічливої людини, вихованої та доброї, люди по-доброму ставляться. Тільки таку людину всі люблять, поважають, виявляють бажання спілкуватися з нею. А що саме цікаве, бути ввічливим не так і важко. Неважко бути завжди охайним, причесаним і вмитим, щоб людям було приємно на вас дивитися. Неважко допомагати дома старшим, не розкидати по кімнаті свої речі. Звичайно, вихована людина має виконувати не тільки ці правила. їх набагато більше, але якщо ви будете виконувати хоча б ці елементарні правила, то саме вони стануть початком вашого подальшого вдосконалення.
-                     І сьогодні на вас чекає подорож саме до Країни Вихованих хлопчиків та чемних дівчаток. Перш ніж вирушити у подорож, що ми повинні зробити? (привітатися). Так, правильно. Отже, давайте привітаємося, але не словами «Добрий день!», а так, як вітаються в інших країнах. Тому слухайте мене уважно і запам’ятовуйте:
-                     Скласти руки (як в «молитві») на рівні грудей і вклонитися (Японія);
-                     Потертися носами (Нова Зеландія);
-                     Потиснути один одному руки, стоячи на великій відстані один від одного (Великобританія);
-                     Міцно обнятися і три рази поцілувати один одного в щоки (Росія);
-                     Показати язик (Тибет);
-                     Дуже міцно потиснути один одному руки, стоячи близько один до одного (Німеччина).
-                     Подорожувати ми будемо по станціям (вчитель показує на дошці)
-                     Отже, вирушаємо в подорож!
ІV. Перша станція «Скринька народної мудрості»
-                     У кожної групи на партах лежать конверти із розрізаними прислів’ями. Ваше завдання – правильно їх зібрати, обговорити в групі їх тлумачення та представити нам.
Прислів’я:
 Хто не шанує старого, той не має нового (Хто не шанує старої речі, той і на нову не спроможеться)
Від теплого слова й лід розмерзає.
Слово – не горобець, вилетить – не спіймаєш
Яка совість, така й честь (Наскільки чесно ти поводишся з людьми, настільки вони тебе й поважають).
Добре слово краще за цукор і мед, а скажеш – усім приємно
У чужому домі будь привітливим, а не примітливим
Слова щирого вітання кращі за частування
Ввічливих і лагідних скрізь шанують
V. Друга зупинка «Словник чемної дитини»
- Діти, а які ви знаєте «теплі» слова? (Доброго ранку! На добраніч! Доброго дня! Щасливої дороги! Добрий вечір! Заходьте, будь ласка! Здрастуйте! Дозвольте вам допомогти! До побачення! Сідайте, будь ласка! Будьте здорові! Дякую! Спасибі! Пробачте! Будьте ласкаві!)
- Зараз ми з вами складемо «Словник чемної дитини». Для цього нам потрібно правильно підібрати ввічливе слово до ситуації, яку я вам зараз зачитаю.
1) Ви прийшли зранку до школи. Яке перше слово повинні сказати? (доброго ранку) (вчитель закріплює слова в словник)
-        Ви йшли коридором і випадково когось штовхнули. Що необхідно сказати? (Вибач)
-                      Вам потрібна допомога. Яке слово слід пам’ятати, щоб людина, до якої ви звернулися, допомогла вам із задоволенням? (Будь-ласка, будьте ласкаві)
-                      Які слова необхідно казати, коли йдете спати? (На добраніч, добраніч)
                   Сім’я сідає до столу обідати. Які слова ви скажете всім? (Приємного апетиту)
                   До класу зайшов вчитель. Що слід сказати? (Доброго дня. Здрастуйте!).
                   Якщо вам зробили послугу, що потрібно сказати? (Дякую)
                   А якщо твій сусід по парті ненароком чхнув, що потрібно сказати? (Будь здоровий!)
                   А якщо проводжає друга в далеку дорогу, що йому побажаєш? (щасливої дороги)
                   Подивіться, який гарний у нас словник вийшов. А скажіть мені, будь-ласка, якого кольору у нас словник? (червоного). А як ви думаєте, чому саме червоного? давайте згадаємо нашу виховну годину «Буду я природі другом», де ми говорили про Червону книгу Україну. Що означав червоний колір цієї книги? (запам’ятайте ці рідкісні види тварин і рослин та оберігайте їх). А тепер поро змірковуйте і скажіть, що означає червоний колір нашого словничка? (запам’ятати та вживати кожного дня у нашому мовленні).
                   Тож яка це чемна дитина? (та яка вітається і дякує за допомогу або комплімент).
V. Третя зупинка «Містечко вихованих дітей»
Діти, що на дошці ви бачите картинки із різноманітними життєвими ситуаціями (за столом, в аптеці, в бібліотеці, в магазині, в транспорті, на прийомі у лікаря).  От зараз, ваше завдання – скласти в групах діалог, де ви повинні використанні ввічливі слова та показали себе вихованими і чемними. Представляти діалоги можна як парами, так і цілою групою, що буде дуже цінуватися (на дошці – демонстраційний матеріал)
VІ.  Музична фізкультхвилинка
VІІ. Хвилинка-цікавинка
-                     У кожного народу є своя форма вітання. Найпоширеніша  рукостискання. У глибоку давнину деякі народи віталися досить своєрідно: висовуючи язика, повертаючись спинами. Стародавні греки і римляни цілувалися. Жителі Гвінеї кажуть одне одному: «Будь старим!», маючи на увазі «розумним, мудрим». Евенки за­мість вітання запитують: «Що їв?» або «Що добув?». На Таїті й досі вітаються словами: «Приходь попоїсти!». Цікавий звичай у гірських бедуїнів з острова Сокестри. Вони тиснуть гостеві руку, прикладають її до свого носа, а потім цілують. 
VІІ. Четверта зупинка «Літературна»
-                     Послухайте казку «Королівство Ану» і скажіть, яке слово зникло з мовлення жителів міста-столиці?
Отак починається казка:
було королівство Будь ласка.
Сусіда-король
з королівства Ану
почав з ним підступну,
таємну війну.
На вулицях міста-столиці
з'явились невпізнані лиця.
В крамниці хтось раптом
сказав продавцю:
– Ану, покажіть-но машинку оцю!
За серце схопився
і зблід продавець –
і тут же прийшов продавцеві кінець!
В трамваї хтось гаркнув бабусі на вухо:
– Ану, відступися убік, розвалюхо!
Не встигла убік
відступити небога –
забрала бабусю «швидка допомога»!
Буфетнику Прошу
в дитячім кафе
хтось, замість подякувать,
вигукнув-:
– Пфе!
Буфетник облишив
буфет і торти –
його до сьогодні
не можуть знайти!
А далі,
як мовиться в казці,
забили тривогу будь ласці.
(Г. Малик)
-                     Тож, яке чарівне слово зникло з мовлення жителів міста-столиці? (Будь ласка, вихованість).
-                     Як називалися два королівства? (Будь ласка та Ану).
-                     Що між ними відбувалася? (ворожнеча, війна).
-                     Що з’явилося на вулицях міста-столиці? (нові невпізнані лиці).
VІІІ. П’ята зупинка «Ігрова»
Тест «Вихованість»
-        Дайте відповіді на запитання, і кожний зможе визначи­ти, наскільки він вихована людина (Опитування анонімне, і все написане залишається в учнів).
1.      Чи знаєте ви більше п'яти «ввічливих» слів?
2.      Ви вживаєте їх щодня?
3.      Вам часто за щось дякують?
4.      Чи вживаєте ви слова ввічливості при спілкуванні з дру­зями?
5.      Вам говорили, що ви ввічлива людина?
Якщо ви чесно відповідали на запитання, підрахуйте, яких відповідей більше: більше «так» — ви ввічлива люди­на; більше «ні» — вам потрібно над собою працювати.
Перегляд мультфільму «Закоханий їжачок»
Гра «Так чи ні»
-                     Учитель висловлює твердження, а діти пояснюють, правильним воно є чи ні.
1)                Якщо ви побачили знайомого здаля, крикніть привітання через усю вулицю.
2)                «Привіт» можна говорити всім.
3)                Коли заходить учитель, підводься без шуму.
4)                Коли ви йдете з батьками і вони вітаються зі своїми знайомими, то ви мовчіть.
5)                Якщо ви побачили знайомого здаля, підведіть руку і помахайте йому або вклоніться.
6)                Не можна вітатися сидячи, —  необхідно підводитися.
Гра «Рецепти доброти»
-                     Уявіть собі, що ви всі – хороші лікарі, які повинні зараз придумати рецепти ліків від рис інтолерантої людини (егоїзм, грубість,злість і т.д.). перемагає та пара, яка придумає найцікавіший  рецепт – засіб, що допоможе людям позбавитися негативної якості і стати добрішими.
ІХ. Підведення підсумків
-                     Скажіть будь ласка, то над чим ми сьогодні працювали?
-                     Що нового дізналися?
-                     Яка це вихована людина? А чемна?
-                     Що найбільше сподобалося?
-                     Що запам’яталося найбільше?

-                     Ось і закінчилася наша сьогоднішня розмова про вихованість та чемність. Та знайомство з ними не закінчується. Вони нас супроводжуватимуть все життя. Я б дуже хотіла, щоб вони стали вашими найкращими друзями і завжди ставали вам в нагоді та допомагали. Але все це залежить тільки від вас. Із добрими, чуйними та ввічливими людьми завжди хочеться спілкуватися, бути поруч із ними. Вихованість і чемність – це якості людини, які вона виховує в собі сама. Для того щоб люди тебе поважали, приязно ставились, ніколи не забувай і завжди дотримуйся «золотого правила ввічливості»: стався до людей так, як би ти хотів, щоб люди ставились до тебе. Бо «ніщо не дається так дешево і не цінується так високо, як ввічливість»

Немає коментарів:

Дописати коментар