Відкритий урок М.Гоголя "Ніч перед Різдвом". Народні традиції і звичаї у творі.

Мета: продовжити роботу над творчістю Гоголя, повідомити про історію створення твору; розвивати в учнів творчі здібності, навички виразного читання; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М. В. Гоголя.
Обладнання: підручник, хрестоматія, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”, портрет письменника,  мультимедійний проектор або комп’ютер (для презентації).
Тип урокуурок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.
                                                                ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання.
Вчитель: Давайте з вами перевіримо, наскільки добре ви запам’ятали життєвий і творчий шлях письменника.
  • Де і коли народився М.Гоголь?
  • Як письменник провів своє дитинство?
  • Коли була створена повість «Ніч перед Різдвом»?
  • Як М. Гоголь пов'язаний з Україною?
Переегляд фрагменту фільму  (момент колядок) 
Вчитель: Щойно ви переглянули фрагмент, знятого за дуже відомим твором. Автор цього твору – Микола Васильович Гоголь. Письменник вводить нас у радісну і таємничу атмосферу свята







ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розгадування кросворду

1



Р



2
і






3

з













5

в





6
о



1.Хто по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір'ю)
2. Що сховав біс в кишеню? (Місяць)
3. З ким вирушив Вакула на прийом до цариці?(козаки)
4. Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)
5. Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?(Коваль)
6.Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)
Вчитель:
- Діти, про яке свято йдеться у творі?(Різдво)
ІІІ.Оголошення теми й мети уроку,
Вчитель: Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати творчість відомого російського письменника Миколи Васильовича Гоголя та його повість «Ніч перед Різдвом».
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель: Микола Гоголь добре знав традиції українського народу, дуже вірогідно, з усіма деталями, описує святкування Різдва. З давніх пір це подія супроводжувалася різними народними обрядами, такими як ворожіння, колядування та інші. Люди вірили, що якщо в цей вечір загадати бажання, то воно неодмінно збудеться. 


Випереджувальне завдання.
 Учениця: Різдво здавна святкувалося на Русі. Сорокаденний піст закінчувався у Святвечір, тобто можна було з появою першої зірки - різдвяної. Їли кутю - зерна злаків, замочені у воді, з медом. Зазвичай під Різдво розпочинались сильні морози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися. Святкова процесія йшла з паперової зіркою і вертепом – яскраво розфарбованим скринькою в два яруси. Колядування починали діти, хлопці і дівчата. Вони співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування).
- Ніч перед Різдвом особлива: ніч напередодні найбільшого християнського свята – Народження Ісуса Христа, але разом з тим в цю ніч злі сили - чорт, відьма - ведуть себе найбільш активно, сміливо, намагаються зігнати зло на добрих людях.
Учитель. Сьогодні ми детально розглянемо повість „Ніч перед Різдвом”, адже Різдво – одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди зустрічають з особливим трепетом. Не випадково багато письменників та художників звертаються до теми Різдва.
Випереджувальне завдання
Повідомлення учня про збірку „Вечори на хуторі біля Диканьки”
Учень. У вересні 1831 року вийшла з друку перша частина, а у березні 1832 року – друга частина збірки „Вечори на хуторі біля Диканьки”. Саме вона поставила Гоголя в один ряд з першокласними письменниками.
У збірку ввійшли дві передмови та вісім повістей („Сорочинский ярмарок”, „Вечір проти Івана Купала”, „Майська ніч або Утоплена”, „Втрачена грамота”, „Ніч перед Різдвом”, „Страшна помста”, „Іван Федорович Шпонька та його тітонька”, „Зачароване місце”).
Робота з підручником
- А як же побудована повість «Ніч перед Різдвом», ми з вами дізнаємось із підручника
(У сюжеті «Ночі перед Різдвом» переплітаються три лінії: перша - лінія чорта, друга - залицяльників Солохи, третя - лінія Вакули і Оксани.
А об’єднує їх образ чорта, який поволі перетворюється на «чарівного помічника» коваля.)
- Яка основна думка повісті?
(Основна думка твору - перемога добра над злом: мрії  над дійсністю
(кохання Вакули - над байдужістю Оксани), світлих сил над темрявою )
Вчитель. З давніх - давен існує звичай колядувати на Різдво.
Колядування - позацерковний звичай, що дійшов до нас ще з язичницьких часів, однак з часом він християнізувався.
Учень. Після вечері починались забави. Старші діти несли вечерю дідусям та бабусям і починали колядувати. Колядують діти, дорослі парубки та дівчата.
В українському фольклорі «коляда» означає
Різдво і пов’язаний з цим звичай славити господарів, дарувати подарунки колядникам. Дорослі парубки ходять ватагами із «звіздою» і дзвоником. Дівчата ходять з ліхтарем у вигляді зірки або місяця.
Виразне читання уривків з твору
- Як святкують Різдво в Диканьці? Зачитайте, які різдвяні звичаї
описані автором.
- Які різдвяні дива відбуваються в Диканьці? Що завадило
колядуват хлопцям та дівчатам? (Поява нечистої сили: чорт украв місяць, здійняв хуртовину, відьма збирала зорі.)
Повідомлення учнів-етнографів.
Учень.
У ніч проти Різдва, згідно з народними уявленнями, активізується нечиста сила. Це час боротьби темних сил із силамидобра. Тому в повісті М.Гоголя є образи « відьми і чорта», загальні обриси яких не дуже відрізня- ються від народних уявлень.
Відьма — давня назва злих чаклунок. Походить від стародавнього
слова «відати», тобто знати. Відьми, за народними повір’ями, спроможні літати у повітрі на мітлі, у ступі, знімати і ховати зірки. Відьом уявляють у вигляді старих баб з розтріпаним сивим волоссям, кістлявими руками. Вирушають вони на свої темні справи вночі і через піч або камін потрапляють в оселі добрих людей. Вмираючи, вони мучаться, бо мають передати кому-небудь свою науку.
Учень. Чорта в народі називали бісом.
Біс — за народною уявою  маленький,
чорненький, з довгим хвостом, копитами та
ріжками і обов’язково кульгавий. Ноги він поламав ще до створення світу, коли за гріхи він і вся нечисть були скинуті з неба на землю. Сорок днів і ночей летіли вони до землі, і де хто впав, там і оселився. Чорти люблять ходити один до одного в гості, галасливо справляють весілля. Вони здатні наслати негоду, хуртовину, можуть «закружляти», «водити», «збити зі шляху» добрих людей. У фольклорі є й історія про чорта, який пролітав крізь димар побачення до відьми.
(Учні в українському одязі співають колядки)
Колядниця-коляда,
Місяців йде череда.
Одяглися в кожушки,
Як в вертепі пастушки.
Коляда-колядниця, 
Для дітей розрадниця, 
Щедра на гостинці
У лляній торбинці.

Добрий вечір тобі, пане господарю!
Винеси ти нам ковбасок пару,
Ой походи коло пічки,
Пошукай нам перепічки.
Винеси сала, не скупися,
Щоб ячмінь твій уродився, 
Щоб нажали сто кіп жита,
Щоб сім`я була вся сита!
Щоб скотинка водилася, 
Щоб пшениця родилася, 
Щоб у хаті всього мали – 
Колядників пригощали.
Робота над змістом твору.
- Що ви дізналися про чорта?
- Знайдіть опис чорта. (Короткозорий, хоч би він наклав на ніс, замість окулярів, колеса з комісарової брички, і тоді не розпізнав би, що воно таке. Спереду достоту німець: вузенька мордочка...)
- Які народні вірування описуються у творі? (Віра у відьом і чортів.)
- Хто виступає у повісті в ролі нечистої сили? (Чорт і відьма Солоха)
- За народними повір’ями, у ніч напередодні Різдва з’являється уся нечиста сила, яка знаходиться серед людей до Хрещення (19 січня).  . Це час боротьби темних сил із силами добра.
- А що вам відомо про Вакулу? (Коваль, здоровань і хлопець хоч куди козак, що осоружніший був чортові, ніж панотця Кіндрата проповідь...)
- Чи вірив коваль у Бога? Підтвердьте рядками з тексту. 
Отже, Гоголь використав у творі поширену в Україні фольклорну легенду про благочестивого маляра і поєднав її із сюжетами про популярного героя слов’янської міфології.
 VІ Підведення підсумків уроку.
 УчительСпробуйте довести, що «Ніч перед Різдвом» - це повість. (відповіді учнів)
Шануйте і пам'ятайте звичаї і традиції свого краю, любіть свою землю і рідну мову, гордіться званням українця.
 VІІ Домашнє завдання:

Цитатна характеристика Оксани і Вакули; зробити ілюстрації героїв, які найбільше сподобалися.

Немає коментарів:

Дописати коментар