Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
від  03. 07. 2018 р. № 1/9-415

Методичні рекомендації щодо викладання зарубіжної література у 2018/2019 навчальному році
У 2018/2019 навчальному році вивчення зарубіжної літератури в 5 – 9 класах здійснюватиметься за програмою: Світова література. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 № 804;
у 10 класі – за новими навчальними програмами (рівень стандарту та профільний рівень), що затверджені наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407;
в 11класі – за програмою, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 28.10.2010 № 1021, крім рівня стандарту та академічного рівня зі змінами 2016 року.
Навчальна та методична література із зарубіжної літератури, рекомендована МОН України, зазначена в Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України, що розміщений на офіційному сайті МОН України,  Інституту модернізації змісту освіти.
Основою для календарно-тематичного планування уроків зарубіжної літератури є чинні програми. Учитель має право самостійно розподіляти  години на текстуальне вивчення творів, розвиток мовлення, позакласне читання, ураховуючи визначену кількість годин  на опрацювання  конкретного розділу. Учитель має змогу вільно і творчо підійти до організації навчальної діяльності на уроках зарубіжної літератури з урахуванням конкретних умов викладання, читацьких інтересів учнів.
Викладання зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти здійснюється українською мовою. Твори зарубіжних письменників у курсі зарубіжної літератури вивчаються в українських перекладах. Для зіставлення можливе залучення перекладів, переспівів іншими мовами, якими володіють учні (англійською, німецькою, французькою тощо). За наявності необхідних умов бажаним є розгляд художніх текстів (у фрагментах або цілісно) мовами оригіналів. У такому разі предмет «Зарубіжна література» виконує додаткову функцію вдосконалення володіння учнями іноземними та іншими мовами.
З метою систематизації та упорядкування навантаження учнів протягом навчального року подаємо рекомендовану кількість видів контролю в процесі вивчення зарубіжної літератури в кожному класі. Поданий у таблиці розподіл годин є мінімальним і обов’язковим для проведення в кожному семестрі. Учитель на власний розсуд може збільшити кількість видів контрою відповідно до рівня підготовленості учнів, особливостей класу тощо.




Обов’язкова кількість видів контролю із зарубіжної літератури в 5–9 класах
Класи
5
6
7
8
9
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
Контрольні роботи у формі:
2
3
3
3
3
3
3
3
3
3
·         контрольного класного твору;
-
1
1
1
1
1
1
1
1
1
·         виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання)
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
Уроки розвитку мовлення* (у+п)
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
·         Уроки позакласного читання
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
4
5
4
5

Обов’язкова кількість видів контролю із зарубіжної літератури у 10 класі
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
Рівні
стандарту
профільний
Контрольні роботи у формі:
2
2
4
4
·         контрольного класного твору*;
1
1
1
1
·         виконання інших  завдань (тестів, відповідей на запитання)
1
1
3
3
Уроки розвитку мовлення**
2  (1у+1п; у межах текстуального вивчення)
2  (1у+1п; у межах текстуального вивчення)
3
 (1у+2п)
3
(2у+1п)
Уроки позакласного
читання
1
1
3
3
Перевірка зошитів
4
5
4
5

Обов’язкова кількість видів контролю із зарубіжної літератури в 11 класі
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ

Рівень стандарту
Академ. рівень
Профільний рівень
Контрольні роботи у формі:
2
2
3
3
4
4
·         контрольного класного твору;
1
1
1
1
1
1
·         виконання інших  завдань (тестів, відповідей  на запитання)
1
1
2
2
3
3
Уроки розвитку мовлення*
2
 (у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
2
(у+п)
3
1у+2п
3
2у+1п
Уроки позакласного
читання
1
1
1
1
2
2
Перевірка зошитів
4
5
4
5
4
5
У 8 – 9 класах з поглибленим вивченням зарубіжної літератури пропорційно збільшується кількість контрольних робіт та уроків розвитку мовлення (на розсуд учителя визначається кількість і види контрольних робіт).
*У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого – письмового. Умовне позначення в таблиці – (у + п).
Під час оцінювання зошита із зарубіжної літератури слід ураховувати наявність різних видів робіт; грамотність (якість виконання робіт); охайність; уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог до оформлення орфографічного режиму).
Оцінку за ведення зошита із зарубіжної літератури виставляють у кожному класі окремою колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної.
У разі відсутності учня на уроці протягом місяця рекомендуємо в колонці за ведення зошита зазначати н/о (нема оцінки).
        Оцінка за контрольний твір із зарубіжної літератури є середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють у колонці з датою написання роботи, надпис у журнальній колонці «Твір» не робиться.
Орієнтовний обсяг письмового твору, складеного учнем
Клас
Кількість сторінок
5-й
0,5–1,0
6-й
1,0–1,5
7-й
1,5–2,0
8-й
2,0–2,5
9-й
2,5–3,0

Орієнтовний обсяг письмового твору
(рівень стандарту, академічний рівень)
Клас
Кількість сторінок
10-й
3,0–3,5
11-й
3,0–3,5

Орієнтовний обсяг письмового твору
(філологічний напрям: профіль – українська філологія)
Клас
Кількість сторінок
10-й
3,0–3,5
11-й
3,5–4,5

 Оцінку за читання напам’ять поетичних або прозових творів із зарубіжної літератури виставляють у колонку без дати з надписом  «Напам’ять».
Під час підготовки вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання: журнали «Всесвітня література в школах України», «Зарубіжна література  в  школах України»,  газету «Зарубіжна  література» тощо.










Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
від  03. 07. 2018 р. № 1/9-415
Методичні рекомендації щодо викладання української мови у 2017/2018 навчальному році
У 2018/2019 навчальному році вивчення української мови здійснюватиметься за такими програмами:
  у 5 – 9 класах за навчальною програмою: Українська мова. 5 – 9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. − К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804);
 у 10 класі – за новими навчальними програмами (рівень стандарту та профільний рівень), що затверджені наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407;
в 11 класі – за навчальними програмами, затвердженими наказом МОН України від 28.10.2010 № 1021, крім рівня стандарту; рівень стандарту – зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 14.07.2016 № 826.
Навчальні програми розміщені на офіційному сайті МОН України за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi.
Нові навчальні програми для 10 класу відповідають засадничим положенням Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392), ключовим положенням концепції «Нова українська школа».
Документ розроблено з урахуванням завдань сучасної мовної освіти, модернізаційних процесів в освітньому просторі України, особливостей шкільного предмета «Українська мова» й потреб сучасних школярів.
Змістові компоненти представлені чотирма лініями: мовною, мовленнєвою, діяльнісною й соціокультурною, що дають змогу комплексно реалізувати завдання шкільної мовної освіти. Особливістю програми є її особистісно орієнтоване й компетентнісне спрямуванняВідповідно результативну частину презентовано у вигляді елементів, що формують ключові й предметні  компетентності, а саме: знаннєвий, діяльнісний, ціннісний, емоційний і поведінковий компоненти.
Зміст мовної лінії, зокрема програми рівня стандарту, визначають теми, знання яких сприяє формуванню мовної культури й мовної грамотності, забезпеченню функційності знань, узагальненню вивченої теорії в 5 – 9 класах, а саме: лексична, орфоепічна, орфографічна, морфологічна, синтаксична, пунктуаційна і стилістична норми.
У мовленнєвій лінії подано перелік рекомендованих видів роботи, які дають змогу учням реалізувати здобуті знання на практиці. Ці види роботи забезпечують повноцінний мовленнєвий розвиток старшокласників, адже комплексно охоплюють формування всіх видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння і письма). Системний підхід до розвитку мовлення учнів не передбачає виділення окремих годин на традиційні для 5 – 9 класів аудіювання, читання мовчки та вголос, перекази, твори тощо, оскільки ці види роботи передбачено на кожному уроці. Учитель може на власний розсуд змінювати запропоновані теми й види роботи, але водночас прагнути протягом року рівною мірою приділяти увагу розвиткові всіх видів мовленнєвої діяльності.
Заміна розділу «Зв’язне мовлення» розділом «Практична риторика» умотивована віковими особливостями й потребами учнів виходити на вищий рівень практичного володіння мовою, що спроможна забезпечити риторика як теорія й практика ефективного мовлення.
Наскрізні змістові лінії, заявлені в програмі, є засобом інтегрування навчального змісту, корелюються з окремими ключовими компетентностями й сприяють формуванню ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях.
Сучасні соціокультурні умови, інтеграція української освіти в європейський контекст зумовлює введення до навчальних програм такого виду письмових робіт, як есе, спрямованого на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищення в них інтересу до навчання предмета, розвиток особистості, критичного мислення, лінгвокреативності.
Есе – самостійна творча письмова робота, прикметною ознакою якої є особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення, невеликий обсяг, вільна композиція, невимушеність та емоційність викладу.
Види есе:
Вільне
Формальне
Ознаки:
-        невеликий обсяг (7-10 речень);
-        вільна форма і стиль викладу;
-        довільна структура;
-        обов’язкова вимога: наявність позиції автора.
Ознаки:
-         дотримання структури тексту, 
-         наявність відповідних компонентів (тези, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновки);
-         обґрунтування (аргументування) тези.
Вільне есе обмежене в часі (5 – 10 і 10 – 15 хв.). До нього доцільно вдаватися на кожному уроці й на різних етапах його: цілевизначення, закріплення, рефлексії тощо.
Для написання формального есе виділяють більше часу: від 20-ти до
45-ти хвилин.
Види формального есе:
-              інформаційне (есе-розповідь, есе-визначення, есе-опис);
-              критичне;
-              есе-дослідження (порівняльне есе, есе-протиставлення, есе причини-наслідку, есе-аналіз).
Вимоги до формального есе
1.   Обсяг – 1 – 2 сторінки тексту (800 – 1000 слів).
2.   Есе повинно сприйматися як цілісний твір, ідея якого зрозуміла й чітка.
3.   Кожен абзац есе розкриває одну думку.
4.   Необхідно писати стисло і ясно. Есе не повинно містити нічого зайвого, має нести лише інформацію, необхідну для розкриття ідеї есе, власної позиції автора.
5.   Есе має відрізнятися чіткою композиційною побудовою, бути логічним за структурою. В есе, як і в будь-якому творі, повинна простежуватися внутрішня логіка, що визначається, з одного боку, авторським підходом до обговорюваного питання, а з іншого – самим питанням. Необхідно уникати різких стрибків від однієї ідеї до іншої, думка має розкриватися послідовно.
6.   Есе повинно засвідчити, що його автор знає й осмислено застосовує теоретичні поняття, терміни, узагальнення, ідеї.
7.   Есе повинно містити переконливе аргументування порушеної проблеми.
Структура есе
Есе складається з таких частин – вступ, основна частина, висновок.
Вступ – обґрунтування вибору теми есе.
Основна частина – теоретичні основи обраної проблеми й виклад основного питання. Ця частина припускає розвиток аргументації й аналізу, а також обґрунтування їх, виходячи з наявних даних, інших аргументів і позицій.
Висновок – узагальнення й аргументовані висновки до теми тощо. Підсумовує есе або ще раз вносить пояснення, підкріплює зміст і значення викладеного в основній частині.
Розподіл годин між розділами
Зазначаємо, шо вказаний у навчальних програмах розподіл годин між розділами вважається орієнтовним. У разі потреби вчитель має право самостійно змінювати обсяг годин у межах розділу, а також послідовність вивчення розділів.
Кількість фронтальних та індивідуальних видів контрольних робіт з української мови
Звертаємо увагу на кількість фронтальних та індивідуальних видів контрольних робіт з української мови в закладах загальної середньої освіти з українською мовою навчання.
Фронтально оцінюються диктант, письмовий переказ і письмовий твір (навчальні чи контрольні види робіт), мовні знання й уміння, запис яких здійснюється на сторінці класного журналу «Зміст уроку».
 Індивідуально оцінюються говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос. Для цих видів діяльності не відводять окремого уроку, проте визначають окрему колонку без дати на сторінці класного журналу «Облік навчальних досягнень».
У І семестрі проводять оцінювання двох видів мовленнєвої діяльності (усний переказ, діалог). У ІІ семестрі – оцінювання таких видів мовленнєвої діяльності, як усний твір і читання вголосщо здійснюється в 5 – 9 класах.
Результати оцінювання говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос протягом семестру виставляють у колонку без дати й ураховують у семестрову оцінку.
Повторне оцінювання із зазначених видів мовленнєвої діяльності не проводять.
Перевірка мовних знань і вмінь здійснюється за допомогою завдань, визначених учителем (тести, диктант тощо) залежно від змісту матеріалу, що вивчається.
Тематичні і семестрові оцінки
Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з урахуванням контрольних робіт. До прикладу, під час вивчення теми «Вступ. Повторення та узагальнення вивченого», яка охоплює 10 уроків, учень 7 класу отримав 5 оцінок: 3 поточні (6,7,6), а також оцінки за зошит (8) і контрольну роботу(7). Бали додають і ділять на кількість: (6+7+6+8+7):5=7 б.
Семестрову – на основі тематичного оцінювання та результатів оцінювання певного виду діяльності: говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) або читання вголос. Наприклад, учень отримав бали 6, 7, 7 за три тематичні, а також 7 б. за діалог і 6 б. за усний переказ. Виводячи семестровий бал, їх додають і ділять на 5: (6+7+7+7+6):5=7б.
Якщо дитина прохворіла частину семестру, пропустила, наприклад, одну тематичну, не має оцінки за якийсь вид мовленнєвої діяльності, то оцінка  за семестр виводиться на розсуд учителя в залежності від динаміки особистих навчальних досягнень учня (учениці), важливості пропущеної теми чи теми, за яку учня (ученицю) атестовано, - (тривалість вивчення, складність змісту, ступінь узагальнення матеріалу). За таких умов оцінка за семестр може бути такою, як тематична (якщо вона одна), або знижена на кілька балів (на розсуд учителя) .
Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт в 5-9 класах

5 кл.
6 кл.
7 кл.
8 кл.
9 кл.
Усього годин
122
122
88
70
70
Години з РМ
24
23
22
16
19

І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
Фронтальні види контрольних робіт
Перевірка мовної теми
4
4
4
4
3
3
2
2
2
2
Письмо: Переказ
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
               Твір
-
-
-
1
-
1
1
1
1
1
Правопис:
диктант
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Індивідуальні види контрольних робіт
Говоріння:
  діалог
1
-
1
-
1
-
1
-
1
-
 усний переказ
1
-
1
-
1
-
1
-
1
-
 усний твір
-
1
-
1
-
1
-
1
-
1
 читання вголос
-
1
-
1
-
1
-
1
-
1
Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт у 10 класі
Рівень
Рівень стандарту
Філологічний рівень
Фронтальні види контрольних робіт
Форми контролю
І
ІІ
І
ІІ
Перевірка мовної теми
2
2
3
3
Письмо:
есе

2

3

1

1
переказ
-
-
1
1
твір
-
-
1
1
Індивідуальні види контрольних робіт
Говоріння:
  діалог

1

-

1

-
усний переказ
1
-
1
-
уний твір
-
1
-
1

Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт в 11 класі
Рівні
рівень стандарту
академічний рівень
філологічний рівень
Семестри
І
ІІ
І
ІІ
І
ІІ
Фронтальні види контрольних робіт
Перевірка мовної теми
2
2
2
2
3
3
Письмо: переказ
1
1
1
1
1
1
твір
1
-
1
-
1
1
Правопис: диктант
1
1
1
1
1
1
Індивідуальні види контрольних робіт
Говоріння:   діалог
1
-
1
-
1
1
 усний переказ
1
-
1
-
1
1
усний твір
1
1
1
1

У таблицях зазначено мінімальну кількість фронтальних видів контрольних робіт, учитель на власний розсуд має право збільшувати цю кількість, залежно від рівня підготовленості класу, здібностей конкретних учнів, умов роботи тощо.
Оцінка за контрольний твір з української мови та переказ є середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють у колонці з датою написання роботи (надпис у колонці «Твір», «Переказ» не робиться). 
Акцентуємо увагу, що в разі відсутності учня на одному зі спарених уроків під час написання контрольного твору, переказу рекомендуємо давати йому індивідуальне завдання, визначене вчителем. Зазначене завдання виконується учнем під час уроку.
Кількість робочих зошитів з української мови за класами:
5 – 9 класи – по два зошити;
10 – 11 класи – по одному зошиту.
Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту. 
Ведення зошитів оцінюється від 1 до 12 балів щомісяця протягом семестру і вважається поточною оцінкою, що зараховується до найближчої тематичної. Під час перевірки зошитів ураховується наявність різних видів робіт, грамотність, охайність, уміння правильно оформити роботи.
У разі відсутності учня на уроці протягом місяця рекомендуємо в колонці за ведення зошита зазначати н/о (нема оцінки).
Під час підготовки вчителів до уроків радимо використовувати періодичні фахові видання: журнали «Дивослово», «Українська мова і література в школі», «Українська мова і література в школах України», газету «Українська мова та література».
Навчальна та методична література з української мови, рекомендована МОН України, зазначена в Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України, о розміщений на офіційних сайтах МОН, Інституту модернізації змісту освіти.

Перший урок 2018-2019


ХАЙ БУДЕ МИР НА РІДНІЙ УКРАЇНІ
Мета: поглибити знання учнів про важливість миру на Землі; виховувати патріотизм, любов до свого народу; вчити дітей жити в мирі і злагоді; формувати активну життєву позицію; виховувати розуміння того, що майбутнє світу залежить від справ і думок людини.
Обладнання: глобус, карта України, малюнки, на яких зображене щасливе  життя в мирний час і страхіття війни, вислови про мир, фонограми  пісень «Вставай» групи Океан Ельзи, «Це моя земля, це моя Україна» Ірини Федишин, «Я бажаю вам миру» сл. і муз. Ірини Балабай, дерево  «миру і злагоди», свічка.
Епіграф уроку:
«За мир, щоб сміятись!
За мир, щоб трудитись!
За мир, щоб троянди цвіли!
Щоб жито буяло і діти росли!»
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Є в центрі Європи чудова країна
Сягає корінням у сиві часи.
І це – незалежна моя Україна:
Красиві Карпати, степи і ліси!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Монолог – роздум учителя
         Плаче Україна, кровоточить. І серце кожного українця, незалежно в якій частині він мешкає, болить і плаче разом з нею. Бо кружляють над Україною темні хмари лихоліття. Чорні сили хочуть розірвати на частини нашу державу, забрати в нас мирне щасливе життя.
Отут, на Сході, (показую на карті) гримлять вибухи, руйнуються будинки, школи, лікарні. Жорстокості окупантів не має меж. Гинуть мирні жителі східних областей, люди покидають свої домівки, рятуються від смерті.
Неймовірну мужність проявляють наші українські захисники. На полі битви – мужні, сильні, сміливі чоловіки. Проливається кров, отримують важкі поранення, багато кращих синів віддали своє життя за Україну і більше ніколи не повернуться в свої домівки. Гордимося ними, пишаємося і дякуємо усім тим, хто відстоює право України бути гордою державою, хто захищає нас із вами, хто віддав своє життя задля нашого щасливого майбутнього.
(Звучить легка музика)
А знаєте, війна колись закінчиться
І з часом відбудуються міста,
Але ніколи більше не повернуться
Всі ті, кого забрали небеса.

А знаєте, війна колись закінчиться
І тільки спогади залишаться в серцях,
Благаю, Боже, збережи мою країну,
Молюсь до Тебе, збережи усім життя…
(М. Скочиліс)

ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Основна частина
         Жорстоке слово «війна». За всю історію існування людства на нашій планеті відбулося 15 тис. воєн, які забрали понад 3 млрд. людських життів. Мирними за весь цей час були лише 292 роки, тобто на кожну тисячу років припадало лише 50 мирних і гармонійних. Найдовша війна тривала 116 років (між Англією і Францією), а найкоротша – 38 хвилин (між Англією і Занзібаром у 1896 р.)

2. Збагачення мовлення і почуттів
а) слухання музики. Пісня «Вставай» групи Океан Ельзи

- Який настрій створює ця музика?
- Що ви відчували, слухаючи цю мелодію?
- Які почуття передає ця музика?
- Чи відповідає почута мелодія цим малюнкам?

б) розгляд малюнків, де зображено страхіття війни
- Як ви думаєте, чому художник вибрав такі кольори?
- Що ви бачите на першому малюнку?
- Якими зображені діти на 2 і 3 малюнках?
- Чому плаче мама і дружина?
- Що зображено на останньому малюнку?
- Як одним словом можна назвати серію цих малюнків? (Війна).
Війна! Війна!
І знов криваві ріки.
І грім гармат, і шаблі дзвін.
Могили, сироти, каліки…
І сум покинутих руїн.
(О. Олесь)

в) вправа «Асоціативний кущ»
- Що ви відчували, коли думали про війну?
- Які слова підказує вам серце, коли ви чуєте слово «війна»?
(Орієнтовно відповіді будуть такими: смерть, сльози, кров, страх, руїни, страждання, голод, постріли, дим. Записую ці слова на дошці).

г) слухання музики. Пісня «Це моя земля, це моя Україна» Ірини Федишин
- Чим друга пісня відрізняється від першої?
- Чи змінила пісня ваш настрій?
- Що ви відчували слухаючи цю мелодію?
- Який пейзаж ви уявляли, слухаючи цю музику?

д) розгляд малюнків, де зображено щасливе життя в мирний час
- Що зображено на цих малюнках? (Чудова природа, усміхнені діти).
- Чому художники вибрали такі яскраві кольори?
- Як одним словом можна назвати серію цих малюнків? (Мир).
Нехай же мирним буде наше небо!
Нехай сміються діти на Землі!
Нехай цвіте, як маківка, Вкраїна!
Любов і доброта увійдуть в кожен дім!

е) вправа «Асоціативний кущ»
- Які почуття викликало у вас слово «мир»?
(Записую на дошці орієнтовні відповіді: радість, спокій, сміх, краса, здоров’я, життя, дружба, добробут, тепло, світло).

3. Повідомлення теми
Сьогодні ми спробуємо з’ясувати: що є добром, а що – злом. Як потрібно жити, аби не порушити миру, та що кожен з нас може зробити, аби у світі панували мир і спокій?
- Чи задумувалися ви коли-небудь для чого ви народилися? (Щоб жити).
Як жити? (В мирі та злагоді).
- Прочитайте вислів Франсуа Рабле, який записаний на дошці.
(Людина створена природою для миру, а не для війни, народжена для радості, а не для горя).

4. Вправа «Символ життя»
(Учні запалюють свічку і передають з рук в руки з побажаннями миру, достатку, злагоди, любові).
Уявіть, що ця запалена свічка – наше життя. Потримайте її в своїх руках, передайте тому, хто поруч з вами. Проаналізуємо свої відчуття.
-         Що ви відчували, коли тримали свічку в своїх руках?
-         Чи хотілося вам її віддати?
-         Чи виникав страх, що свічка згасне?
Коли свічка знаходилася у ваших руках, лише ви могли вирішити: горітиме вона чи згасне.

5. Розповідь учителя
Таке коротке слово мир. А яке воно актуальне і важливе. З 1982 року 21 вересня відзначають Міжнародний день Миру.
Мир у душі, мир у домівках, мир у класній родині, мир в Україні, мир у світі… Пам’ятайте – все починається з дитинства. Як навчитеся – такими й підете в це складне життя. Не заздріть, не будьте егоїстами. Будьте щирими, лагідними, щедрими на любов та добро. Тоді і поміж вами пануватиме мир, злагода, любов і дружба. У класі живіть дружно, допомагайте один одному у важку хвилину. Вдосконалюйтеся, вчіться творити добро людям, творити добро на Землі.

6. Слухання магнітофонного запису вірша «Ніколи зла нікому не творіть»
Ніколи зла нікому не творіть,
Бо зло вертатися погану звичку має,
Добро творіть, усім добро робіть,
І втоми серденько нехай не знає.

З любов’ю в серці, з радістю ростіть,
Учіться людям сонечком світити.
І доброту в своїй душі носіть,
У мирі й злагоді учіться, діти, жити!

7. Творча робота. Дерево «миру і злагоди»
- Подивіться на дошку. Зверніть увагу на «галявину миру». Стоїть там сумне деревце.
- Давайте серед листочків знайдемо написи, які стосуються миру і почепимо їх на дерево «миру і злагоди».
(Орієнтовні написи: мир, любов, дружба, сльози, кров, страх,чесність, щирість, руїни, голод,щедрість, добробут, тепло, віра та ін.)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
(Діти стають у коло, беруться за руки, підносять вверх і промовляють)
Мир для планети!
Щастя всім дітям!
Смерть війні!
Не хочемо руїн!
Миру бажаємо людям усім!

8. Бліц опитування «Для чого нам потрібен мир»
* Нам мир потрібен – для життя.
Нам мир потрібен – для здійснення мрій.
Нам мир потрібен – для радості.
* Нам мир потрібен - для щастя.
* Нам мир потрібен – для навчання.
* Нам мир потрібен – для злагоди й любові.

9. Практична робота «Голуб миру»
- А чи знаєте ви, хто є символом миру?
- Так, це голуб.
Голуби символізують чистоту, щирість і передають найніжніші почуття. Їх вважають птахами миру і добра.
Послухайте легенду. Після всесвітнього потопу Ной випустив голуба, аби довідатися, чи спала вода на Землі. Голуб повернувся і приніс оливкову гілочку як свідчення благодатних умов для проживання.
Французький художник Пабло Пікассо намалював голуба миру і його малюнок облетів увесь світ. З тих пір голуб з гілочкою оливки став символом миру.
-         Зараз виріжемо голубів і прикріпимо їх на «галявині миру».
-         Мами виготовляють голубів способом орігамі.

10. Написання листа миру
(На виготовлених голубах діти разом з мамами записують побажання, прикріплюють на кульки і випускають у небо).
Голубко біла, ти лети у світ
Хай буде мир у небі голубому.
Бо голуб миру, кажуть з давніх літ,
Приносить радість родові людському.
Вітер надії поніс їх далеко-далеко. І куди б вони не потрапили, хто б не прочитав наші побажання, всі зрозуміють, що діти бажають миру і злагоди на всій планеті Земля.

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
1.    Робота з висловами
(Діти зачитують з дошки вислови).
·         Мир - це життя, щастя, радість, чисте небо над головою.
·         Мир – це впевненість у завтрашньому дні, у своєму майбутньому.
·         Мир – це можливість спокійно вчитися, працювати, любити і поважати одне одного.
·         Без миру немає дитинства, немає майбутнього.
·         За мир потрібно боротися.

2.    Спільна молитва «За мир»
Всі ми бажаємо миру. Миру на Землі, миру в Україні, миру в родинах, миру в душах і серцях кожного з нас. Спільна молитва має чудодійну силу. Давайте разом помолимось.

Боже, докупи долоньки складаєм
І просим Тебе, і дуже благаєм,
І кажемо: «Боже, закінчи цю битву»,
До тебе несем свою щиру молитву.

Нехай в Україні мир запанує,
Родина вкраїнська більше хай не сумує.
І щоб жили ми всі у любові
В Донецьку, у Ялті, в Луганську, у Львові.

3. Слухання пісні «Я бажаю вам миру», сл. і муз. Ірини Балабай.